vrijdag 22 augustus 2008

Calibreren

De route van de ElectrabelBurgumrun is geijkt gemeten. Dit houdt in dat elke kilometer ook echt een kilometer is. Afgelopen zondag heb ik met Gerwin, Egbert, Ulbe en Jaring de route van de 16,1 kilometer even gefietst om de knelpunten etc. te gaan bekijken. Hierbij hebben we ook de piketpaaltjes die Egbert op elke kilometer gezet heeft gezien. Aangezien mijn Polar Rs200 SD niet geheel klopt en deze dus nodig eens gecalibreerd moest worden wilde ik gister na de training het horloge even calibreren zodat ik voortaan ook echt op mijn horloge de juiste snelheid en afstand kan aflezen.

Zo gezegd zo gedaan. Eerst op de polar website even gekeken hoe je ook alweer je horloge moet calibreren.
Hieronder staat beschreven hoe je dat dus doet:

Kalibratie door te lopen:

1. Op het display wordt Calibration Distance 1.0 km (Kalibratieafstand 1,0 km) weergegeven. Pas de afstand aan die u wilt lopen om de loopsnelheid en afstandsensor te kalibreren en druk op de rode knop om uw keuze te bevestigen. U kunt de loopafstand nauwkeurig meten door bijvoorbeeld op een atletiekbaan van 400 m te lopen. Het is belangrijk dat u de loopsnelheid en afstandsensor kalibreert op een terrein waar u normaal ook op loopt. Dit bevordert de nauwkeurigheid van de kalibratie. Hoe langer de loopafstand, hoe nauwkeurig het calibratieresultaat is.

2. De tekst Press Start And Run ...km (Druk op Start en loop ...km) wordt weergegeven. Schakel de snelheidssensor in door de rode knop op de loopsnelheid en afstandsensor ingedrukt te houden tot het knipperende groene lampje gaat branden.

3. Druk op de rode knop en begin te lopen door de voet met de sensor op de startstreep te plaatsen en de vooraf ingestelde afstand in een gelijkmatig tempo te lopen.

4. Op het display wordt de tekst Press OK After ...km (Druk op OK na ...km) weergegeven. Stop precies op de stopstreep van de vooraf ingestelde afstand. Druk op de rode knop.

5. De tekst Stand Still! Receiving Data.(Blijf stil staan! Gegevens worden ontvangen.) wordt weergegeven. Blijf stil staan met de armen omlaag en wacht tot de running computer de gegevens heeft ontvangen.

6. Wanneer de kalibratie is gelukt, wordt de tekst Footpod Calibration Complete! Factor (Kalibratie van de loopsnelheid en afstandsensor is voltooid. Factor) weergegeven met een kalibratiewaarde. De nieuwe kalibratiefactor wordt gebruikt.

7. Als de kalibratie mislukt: de tekst Footpod Calibration Failed! (Kalibratie van de loopsnelheid en afstandsensor mislukt!) wordt weergegeven. Als u de kalibratie annuleert door op de knop Stop te drukken, wordt de tekst Footpod Calibration cancelled (Kalibratie van de loopsnelheid en afstandsensor geannuleerd) weergegeven. Wanneer de kalibratie is mislukt of u de kalibratie annuleert, dan wordt de vorige kalibratiefactor gebruikt.
Ik heb besloten om 2 kilometer te kiezen voor de calibratie. Ik ben op de Tussendijken begonnen. Vlak bij de weg. Daar staat een piketpaaltje. Ik ben dus rustig teruggelopen riching Stateheide waar 2 paaltjes staan.
De eerste(op de Tussendijken) heb ik gevonden dit werd in de calibratie mijn laatste (finish) paaltje meende ik te zien echter de tweede kon ik niet vinden. De tweede begin Stateheide (vanaf Burgum gezien) meende ik in het voorbijlopen te zien. Dus doorgelopen naar de derde en voor mij startpaaltje. Omdat ik deze training na de reguliere training deed was het al schemerig aan het worden. Waar ik echter even geen rekening mee gehouden heb is dat het onder het bladerdak op Stateheide al eerder donker is. Aangezien de paaltjes niet al te groot zijn zijn ze niet al te goed te zien. Als je weet waar ze staan vind je ze wel. Aangekomen bij het putn waar het derde paaltje zou moeten staan ben ik dus gaan zoeken. Nergen te vinden. Heen en weer lopen...zoeken...zoeken...Niet te vinden. Op laatst ben ik met het licht van mijn mobiel de berm nog een keer lamgs gelopen. Weer niet te vinden. Op laatst was ik eht zo zat dat ik besloot om dan maar te calibreren op basis van 1 kilometer. Dus rustig terug gelopen richting begin Stateheide. Ook hier heb ik me te blubber gezocht en kon ik het paaltje niet vinden.
Jammer maar helaas
CALIBRATIE MISLUKT......
Ik denk dat ik het maar weer eens moet proberen bij daglicht dan kan ik de paaltjes misschien wel vinden. Volgende keer beter.
Verder heb ik wel lekker gelopen hoor, alleen dat calibreren he.

Geen opmerkingen: